1_50

Čo sa stane, ak sa prejeme bielkovín?

Proteíny z mäsa, vajec, orechov, strukovín, niektorých mliečnych výrobkov tvoria stavebné kamene potrebné pre rast buniek a ich opravu. Vysokoproteínové diéty sú niekedy ponúkané ako rýchle metódy chudnutia a sú odporúčané pre športovcov ako spôsob budovania svalovej hmoty. Napriek popularite týchto diét, spotreba väčšieho množstva bielkovín ako vaše telo potrebuje môže byť škodlivá, v dlhodobom horizonte.

Trávenie proteínov
Bielkoviny sa trávia pomalšie, ako iné stavebné látky. Trávenie sa začína v žalúdku a pokračuje v tenkom čreve, kde sa proteín rozpadá na menšie častice aminokyselín. Aminokyseliny sú absorbované stenou tenkého čreva a prenesené do tela cez krv. Ľudské telo nemôže ukladať nadbytočné bielkoviny.

Namiesto toho, aby telo aminokyseliny získané z bielkovín použilo len na budovanie a obnovu tkaniva, prebytok odosiela do pečene. Potom, čo sa v pečeni ocitnú nadbytočné aminokyseliny z bielkovín, buď sa prevedú do iných molekúl alebo zoxidujú a odstránia sa z tela ako odpad.

Účinky
Ak sa bielkoviny zmenia na aminokyseliny, uvoľnia pri tom do systému ketóny. Ketóny sa spracúvajú v obličkách. Strava s vysokým obsahom bielkovín zvyšuje vzostup ketónov, čo zvyšuje aj aktivitu obličiek. Nadmerná konzumácia bielkovín môže zhoršiť ich funkciu.

Ostatné riziká
Riziká spojené s nadmerným konzumácia bielkovín sú zvyčajne spojené s inými faktormi. Zvyšujú energetický príjem. Bielkoviny získané zo živočíšnych produktov, ako je mäso a vajcia, sú zdrojom nasýtených tukov, ktoré sa viažu na zvýšenie lipoproteínu, “zlého” cholesterolu, ktorý vám ohrozuje srdce. Strava s prebytkom bielkovín však nepredstavuje významné riziko pre väčšinu ľudí, ak trvá tri či štyri mesiace ako krátkodobá metóda ako schudnúť.

 

Zdroj: www.atlas.sk
Zdroj foto: www.shutterstock.com