shutterstock_107907089

10 klamlivých mýtov o medicíne

V medicíne existuje mnoho mýtov, ktoré často pochádzajú z ľudových povier. Že cigara je menej škodlivá ako cigareta a že masturbácia vám môže poškodiť sluch? Neverte všetkému, čo počujete.

1. Masturbácia spôsobuje hluchotu
Našťastie to nie je pravda, inak by bolo na svete hluchých ako maku. Nedávna kanadská štúdia o sexualite preukázala, že 94% mužov a 90% žien masturbuje skôr, ako dosiahne 20 rokov.

Tento mýtus o hluchote má svoj pôvod v dobách, keď sa cirkev snažila potlačiť sexualitu a odsudzovala masturbáciu, pretože pri nej nedôjde k oplodneniu.

2. Využívame len 10% mozgu
Rozvoj výskumných metód v neurológii nám umožnil pozorovanie mimoriadnych aktivít, ktorá sa odohrávajú v mozgu napríklad v prípade pocitu strachu, kedy sa zapojí hneď niekoľko mozgových oblastí zároveň. Samozrejme, že pri všetkých každodenných činnostiach využívame viac ako len tých 10% mozgovej kapacity.

Táto mylná a veľmi rozšírená predstava sa pripisuje Albertovi Einsteinovi, ktorý sa pokúšal dokázať, že u každého človeka existuje nevyužitý potenciál osobného rozvoja.

3. Čítanie pri slabom osvetlení poškodzuje zrak
Naopak priveľa svetla má dopad na sietnicu, ako napríklad keď pozorujeme zatmenie slnka. Čítanie pri slabom svetle nevyvoláva riziko poškodenia očí a sietnice, len vám unaví očné svaly, ktoré sú preto nútené sťahovať sa viac, aby sa okamžite prispôsobili daných podmienkam. Najväčším rizikom je v tomto prípade bolesť hlavy, ktorá môže byť touto námahou vyvolaná.

4. Za každý vytrhnutý šedivý vlas narastie sedem ďalších
Výskyt šedivých vlasov je spojený s činnosťou melanocytov – pigmentačných buniek pri vlasových korienkoch. Ak začnú vlasy veľmi rýchlo šedivieť znamená to, že v rovnakom čase došlo k ukončeniu činnosti väčšieho množstva melanocytov. A ak si tieto šedivé vlasy vytrhneme, neovplyvní to absolútne nič.

Mimochodom aj predstava, že ošediviete zo silných emócií je tiež len mýtus.

5. Pitie vody napomáha chudnutiu
Nadmerné pitie vody vedie k poruchám metabolizmu, ako je napríklad zníženie koncentrácie sodíka v krvi. K tomu dochádza preto, že kapacita obličiek prestáva byť pri nadmernom pití tekutín dostatočná.
V skutočnosti je najlepšie ak pijete vodu v primeranom množstve 2-3 litre denne. Okrem toho už v samotnom jedle je obsiahnuté určité množstvo tekutín (v ovocí, v mliečnych výrobkoch, čaji…)

Ak chcete schudnúť radšej menej jedzte a viac športujte!

6. Káva je nezdravá

Verí sa, že káva môže privodiť srdcovú príhodu, alebo rakovinu. Zdrojom týchto rizík však väčšinou býva cigareta, ktorá pitie kávy často sprevádza. Nedávne výskumy dokázali, že striedme, ale pravidelné pitie kávy pomáha proti cukrovke a Parkinsonovej chorobe a tiež znižuje riziko ochorenia rakoviny hrubého čreva.

Káva zlepšuje výkon mozgu a uľahčuje sústredenie. Nadužívanie kávy však môže viesť k podráždenosti, dočasnému zvýšeniu krvného tlaku a k búšeniu srdca (extrasystolická arytmia).

7. Cigara je menej škodlivá ako cigareta
Je to úplný nezmysel – rakovinu nespôsobuje papier či rôzne prísady v cigaretách, ale produkty spaľovania, hlavne decht.

Do tohto problému vniesla svetlo samotná Svetová zdravotnícka organizácia keď oznámila, že cigara či fajka sú nebezpečné rovnako, ako cigareta. Pravdepodobnosť ochorenia rakoviny pľúc u fajčiarov cigary je deväťkrát vyššia ako u nefajčiarov. U fajčiarov fajky je toto riziko vyššie osemkrát.

Skrátka, nech je cigara či fajka akokoľvek štýlová, zdravšiu alternatívu k cigarete určite neprestavuje.

8. Migréna je psychosomatická
Nie! Migréna je skutočná neurologická choroba, často dedičná, ktorá robí život naozaj ťažkým. Je ovplyvňovaná rýchlosťou rozširovania mozgových ciev, ktoré potom spôsobujú bolesť hlavy, niekedy sprevádzanú aj problémami s videním.

Môže sa vyskytnúť kvôli hormonálnym zmenám (menštruácia, tehotenstvo) alebo pri problémoch s trávením. Proti migréne, ktorá sa objavuje pravidelne, existujú účinné liečby a je nutné navštíviť lekára.

9. Po sušienkach sa nepriberá tak, ako po pečive
Pokiaľ ide len o kalórie sú sušienky o polovicu kalorickejšie ako chleba (380cal na 100 gramov sušienok a 280cal na 100g chleba). V skutočnosti teda záleží od množstva.

Ekvivalentom polovice bagety zodpovedá 12,5 sušienky, čo by ste na raňajky asi nezjedli. Preto sa po sušienkach nepriberá toľko ako o pečive – zjeme ich menej a s ich kalorickou hodnotou to nesúvisí.

10. Vlasy a nechty rastú aj po smrti
Táto téma je síce trochu morbídna, ale napriek tomu (alebo možno práve preto) stojí z vedeckého hľadiska za pozornosť.

Táto predstava je pravdepodobne založená na skutočnosti, že po smrti sú vlasy a nechty viditeľnejšie preto, že sa sťahujú svaly a dehydratuje sa koža. Bunky vlasov a nechtov, rovnako ako všetky ostatné bunky v celom tele, keratín po smrti vyrábať prestávajú.

ZDROJ: www.magmag.sk
ZDROJ foto: www.shutterstock.com