Mesačný archív: november, 2012

19[1]

Odstávajúce lopatky – cvičenie

 

Uvedené cviky je potrebné vykonávať denne, pravidelne a dlhodobe. Jednotlivé cviky treba opakovať 4 – 6 krát; medzi jednotlivé cviky treba zaraďovať dychové cvičenia. Dieťa sa musí naučiť vedome ovládať správne držanie tela pri práci, hre aj odpočinku. Skratky: HK — horné končatiny DK — dolné končatiny Možno previesť všetky cviky ako pri odstávajúcich lopatkách, pravda, ťažisko úsilia je v chrbtových a brušných svaloch. Viac treba zdôrazňovať ďalej uvedené cviky:



1_0

Guľatý chrbát – cvičenia

 

Uvedené cviky je potrebné vykonávať denne, pravidelne a dlhodobe. Jednotlivé cviky treba opakovať 4 – 6 krát; medzi jednotlivé cviky treba zaraďovať dychové cvičenia. Dieťa sa musí naučiť vedome ovládať správne držanie tela pri práci, hre aj odpočinku. Skratky: HK — horné končatiny DK — dolné končatiny Možno previesť všetky cviky ako pri odstávajúcich lopatkách, pravda, ťažisko úsilia je v chrbtových a brušných svaloch. Viac treba zdôrazňovať ďalej uvedené cviky:



1_49

Cvičenia pri artróze v ľahu

CVIČENIE V ĽAHU

Pri cvičení v ľahu, ako východiskovej polohe, nie sú kĺby dolných končatín zaťažované hmotnosťou tela tak ako napr. v stoji. No svoju silu musia svaly využiť na prekonanie gravitácie pôsobiacej na dolnú končatinu. Preto tieto cvičenia majú účinok posiľňovania. Ak sa kĺb odľahčí (polohou alebo v závese) možno optimálne zlepšovať jeho pohyblivosť.
Východiskovou polohou môžu byť všetky druhy ľahov a cvičí sa s vystretou a so skrčenou končatinou.

1. ľah na chrbte, obe dolné končatiny (DK) prednožiť:



___c

Cvičenia pri artróze vo vode

CVIČENIE VO VODE



7

Cvičenia pri artróze v stoji

STOJ PRI OPORE

Séria cvičení na dolné končatiny (DK) sa dá uskutočniť v byte, pri stoličke, pri stole, pri skrini, všade tam, kde je možná opora tela o ruky.

Tieto cvičenia patria medzi intenzívnejšie, pretože počas cvičení je jedna dolná končatina zaťažená a druhá prekonáva gravitáciu.



1

Cvičenie pri artróze – v sede

CVIČENIE V SEDE NA STOLIČKE



shutterstock_70638532

Artróza – najčastejšie ochorenie kĺbov

ARTRÓZA – NAJČASTEJŠIE OCHORENIE KĹBOV



5_1[1]

Ploché nohy – cvičenia

„MLYNČEK"
Sedíme na zemi, dolné končatiny sú natiahnuté, krúžime nohami v členkoch oboma smermi.



obr31d[1]

Cvičenia pri osteoporóze

Vyrovnávajúce cvičenia sú určené pacientom, u ktorých bola diagnostikovaná osteoporóza bez zlomenín stavcov. Pacienti, ktorí mali osteoporotickú zlomeninu stavca, vynechávajú cvičenia na obr. 22, 25, 26a, 26b. Pri izometrických cvičeniach (tlak svalstva proti odporu, napr. stene, rámu dverí a pod.) nevyvíjajte maximálny tlak, ale taký, pri ktorom sa sval bezbolestne napne.



1_0

Ochrana chrbtice

Prevencia bolestí chrbtice je v záujme každého jednotlivca!

• Naučte sa správnemu držaniu tela!
• Zistite postoje a pohyby škodiace chrbtici!
• Naučte sa správnemu životnému štýlu šetriacemu chrbticu!