1_34

5 najhlúpejších tvrdení o cvičení

Určite ste už nejaký z nich počuli a zrejme ste už aj nejakému uverili, prípadne vám vŕta v hlave. Naozaj je pravou, že sa tuky cvičením menia na svaly? Aj toto je jeden z mýtov, ktorý je nielen klamlivý, ale fyzicky aj celkom nemožný.

Tuky vs. svaly
Bolo by zaujímavé vedieť, kto s týmto tvrdením prišiel ako prvý. Že sa tuky menia na svaly pravdou určite nie je, pretože ide o dve celkom odlišné súčasti tela. Ich zloženie je rôzne a bolo by naozaj zázrakom, ak by sa svalové vlákna premenili na tukové bunky a naopak. Pravdou je jedine to, že ak cvičíme, pálime tuk a spevňujeme svaly, čím dochádza k viditeľnej „premene” tela na krajšie, rovnako to funguje aj v opačnom poradí. Keď prestaneme cvičiť, svaly ochabujú a sme náchylnejší na ukladanie tuku, čiže sa telo zväčšuje. Práve v týchto procesoch tkvie celé tajomstvo „zmeny” tukov na svaly.

Pot vs. spaľovanie
Potenie je pri športe celkom prirodzeným prejavom tela, no nespoliehajte sa ani na ďalší mýtus, ktorým vás možno niekedy niekto povzbudzoval. Čím viac sa potíme, tým viac nespaľujeme, nech ste už počuli hocičo. Pot je spôsobom, ako sa telo ochladzuje pri zahriatí a je prirodzené, že človek, ktorý nie je zvyknutý na pohyb, sa zapotí viac, takisto je faktom, že niekto je potivý viac, iný menej. Preto svoje spálené kalórie nerátajte na stečené kvapky potu.

Svalovica vs. výkon
O svalovici vieme každý svoje a vieme aj to, ako veľmi vie bolieť. Už ste však počuli, že len bolesť svalov je znamením, že ste cvičili naozaj poctivo? Nenechajte sa týmto mýtom dohnať k tomu, že budete svoje telo presiľovať. Svalovica je síce pomerne bežnou reakciou netrénovaného tela, no ide o trhlinky svalov, drobné poškodenia, ktorým sa treba skôr vyhýbať, ako si ich spôsobovať. Preto telu dopriavajte aj dostatok oddychu a kvalitu tréningu merajte inak.

Jedlo vs. cvičenie
Lačný žalúdok a poriadna zaberačka vo fitku možno niekomu evokujú rýchlejšie chudnutie, no myslite na to, že v žiadnom prípade nejde o zdravý postup. Jedlo znamená pre telo energiu, teda zásoby sily, vďaka ktorým je schopné vydať zo seba maximum. Nikto netvrdí, že máte ísť cvičiť po výdatnom obede, ale plátok celozrnného chleba so šunkou približne pol hodinu pred cvičením je perfektným štartérom. Hladinu cukru v krvi nastaví na ideálnu hranicu, aby sa dobre cvičilo a spaľovalo.

Výkon vs. intenzita
Pravidelnosť cvičenia je jednou zo zásad, aby sa vám skutočne darilo vytvarovať telo, ale nedržte sa mýtu – raz za týždeň stačí, a to ani vtedy, keď je spomínaný tréning absolútne vyčerpávajúci. Pre správne spaľovanie a žiadané výsledky si treba intenzitu cvičenia vyvážiť na zlatý stred, aby ste sa zvládli aktívne hýbať viac ráz počas týždňa. Pre schudnutie je odporúčaný tréning 3 – 5x do týždňa, pre udržanie kondície minimálne dva razy.

Zdroj: www.wanda.sk
Zdroj foto:  www.shutterstock.com