11

5 potravín, ktoré nie sú na jedenie!

Existuje mnoho potravín, ktoré nie sú nevyhnutné pre zdravú výživu, pretože majú vyšší obsah tuku a kalórií, a ponúkajú len malú výživovú hodnotu. Tieto potraviny však často konzumujeme pravidelne. Je dôležité pre celkové zdravie nahradiť ich zdravšími alternatívami.

1. Trans-tuky
Potravinám, ktoré obsahujú značné množstvo trans mastných kyselín je potrebné sa vyhnúť. Tieto tuky slúžia hlavne k tomu, aby sa potraviny nekazili. Možné zdroje sú rastlinný tuk, niektoré margaríny, sladkosti, cukríky, sušienky, vyprážané potraviny. Konzumácia týchto tukov spôsobuje zvýšenie zlého cholesterolu a zníženie toho dobrého.

2. Sladkosti
Neponúkajú žiadne nutričné výhody a pridávajú zbytočné kalórie do vášho jedálnička. Obsahujú významné množstvo jednoduchých sacharidov, čo len spôsobí, že vaša hladina cukru v krvi rýchlo vzrastie a potom aj rýchlo klesne. Tieto drastické zmeny hladiny cukru môžu znížiť hladinu energie a spôsobiť, že zjete viac jedla, aby ste doplnili stratenú energiu.

Konzumácia cukrov tiež zvyšuje vaše šance na objavenie sa zubného kazu. Ak sa rozhodnete jesť sladkosti a cukríky, konzumujte také, ktoré obsahujú nejakú výživnú hodnotu ako horká čokoláda s orechmi. Tiež pár kúskov malinových cukríkov alebo jahody v čokoláde, ale tie skutočné.

3. Rafinované obilniny
Biele pečivo, biele cestoviny, biela ryža a biela múka, to všetko sú potraviny, ktorým je potrebné sa vyhnúť. Tieto rafinované obilniny sú zbavené mnohých z ich prírodných živín, ktoré sú nevyhnutné pre zdravú vyváženú stravu. Konzumácia týchto druhov zŕn dodáva kalórie bez živín.
Tiež obsahujú obmedzené množstvo vlákniny, ktorú potrebujeme pre správne trávenie a neponúkajú protirakovinové vlastnosti. Vymeňte rafinované obilniny za celozrnné výrobky, ako sú celozrnné cestoviny, celozrnné pečivo, hnedá ryža, ovos. Pre tých, ktorí nemajú radi chuť celých zŕn, miešajte ich zo začiatku s rafinovanými obilnými produktmi a postupne tie rafinované odstráňte zo svojho jedálnička.

4. Plnotučné výrobky
Aj výrobkom, vyrobeným z plnotučného mlieka je potrebné sa vyhnúť, hlavne v dospelosti. Produkty, ktoré obsahujú plnotučné mlieko poskytujú značné množstvo nasýtených tukov, cholesterolu a kalórií.

Plnotučné mlieko obsahuje 4 percentá mliečneho tuku, ktorý už v dospelom veku nepotrebujeme, tak ako počas vývinu v detstve. Vylúčiť treba v prvom rade tučné mlieko a nahradiť ho polo- alebo nízkotučným, ktoré má rovnaké množstvo živín, okrem spomínaných tukov. Vylúčte aj zmrzlinu a tukové dezerty.

5. Spracované mäso
Spracované mäso ako saláma, párky a údené by mali mať úplný zákaz objaviť sa na vašom tanieri. Takto spracované mäso má všeobecne vysoký obsah sodíka, nasýtených tukov a vysoký obsah kalórií a nedopĺňa zdravú výživu. Existuje veľa bielkovinových možností namiesto mäsa, ktoré ponúkajú aj zdravotné výhody ako sú ryby alebo strukoviny. Existujú tiež „falošné náhrady mäsa“ namiesto spracovaného, ktoré majú podobnú chuť, ale sú oveľa zdravšie. Pokiaľ chcete jesť kvalitné mäso, v supermarkete ho nekúpite. Musíte si nájsť lokálneho farmára, ktorému dôverujete, a viete, čím svoje zvieratá kŕmi a kde sa pasú.

Zdroj: www.atlas.sk
Zdroj foto: www.shutterstock.com