1_5

Bojujte proti depresii vitamínmi!

Hlbšie duševné problémy, ako je napríklad klinická depresia, bipolárno-afektívna porucha a iné, si vyžadujú komplexnú liečbu, aby sa vyrovnala nerovnováha biochemických pochodov v tele a správna funkcia neurotransmiterov. Práve tie totiž stoja za rovnováhou ľudského organizmu, jeho duševnej aj fyzickej stránky.

Chyba v prenose

Vitamíny a minerálne látky sú dôležité časti biochemických procesov v ľudskom tele. Zodpovedajú za syntézu komplexných enzýmov, ktoré umožňujú trávenie, premenu energie či správnu funkciu mozgových buniek.

Spolu s mozgovými bunkami aj neurotransmitery zodpovedajú za prenos informácii nervovou sústavou a celým telom. Chyba v rámci tohto systému naruší duševné fungovanie. Bohužiaľ, ľudia nemajú vedomú kontrolu nad funkciou neurotransmiterov.

Nedostatok alebo porucha, ktorá sa viaže na chemické procesy dôležité pre fungovanie mozgu, môže negatívne ovplyvniť psychiku človeka. Tým sa rozumejú rôzne prejavy funkcií centrálnej nervovej sústavy, napríklad vnímanie, predstavivosť, koncentráciu, prežívanie, pamäť a iné.

Depresiu porazí B1

Vitamíny skupiny B majú významný vplyv na duševné zdravie. Ich nedostatok sa spája s vážnymi duševnými chorobami, ako je hlboká depresia. Absencia thiamínu, alebo vitamínu B1, vedie k depresii, úzkosti, pocitom strachu a podráždenosti. Riboflavín, teda vitamín B2, zase zodpovedá okrem depresie aj za psychózy.

Nízka hladina vitamínu B12 spôsobuje problémy s pamäťou, rýchlu unaviteľnosť, spomalenie duševných procesov a psychomotoriky. Ďalším dôležitým vitamínom je vitamín C, ktorý je aj významným antioxidantom a zodpovedá za vylučovanie serotonínu. Tento neurotransmiter je zodpovedný za prežívanie nálady. Jeho nedostatočné vylučovanie vedie k vzniku depresie.

Magnézium chráni osobnosť

Nielen vitamíny sú kľúčové pre duševnú rovnováhu a psychické zdravie. Významnú úlohu zohrávajú aj minerálne látky. Napríklad zinok je dôležitý pri štiepení enzýmov. Ovplyvňuje tak prenos nervových vzruchov v nervovej sústave a aktivitu štítnej žľazy. Jeho nedostatok teda spôsobuje depresiu a poruchy chovania.

Nízka hladina horčíka (magnesium) v organizme zase vedie k zložitejšiemu prežívaniu stresu a psychickej záťaže. Dôsledkom nedostatku magnézia sú prejavy v podobe zmien osobnosti, osobnostných rysov, úzkosti, depresie a precitlivenosti.

Napríklad aj. kyselina listová, mangán, železo alebo draslík sú dôležitými súčasťami nervovej sústavy. Vplývajú na správne fungovanie nervových funkcií a mozgu ako takého. Ich nedostatok má na svedomí zhoršenie duševného života človeka. Spomínané vitamíny a minerálne látky však nie sú absolútnym liekom na depresiu a iné psychické problémy. Sú však výborným doplnkom pri liečbe alebo v rámci prevencie.

Zdroj: www.pluska.sk
Zdroj foto: www.shutterstock.com