1_51

Brokolica porazí chute na sladké

Je závislosť na cukre reálna?
Hovoríte, že nemôžete žiť bez vašej každodennej šišky? Cukor ovplyvňuje tzv. “dobrý pocit”, chemické látky v mozgu vrátane serotonínu a dopamínu. Takže telo môže byť naviazané na jeho užívanie.

Príznaky závislosti na cukre
Či už to nazývame závislosť, poruchy príjmu potravy, alebo proste zlý návyk, existujú náznaky nezdravého použitia sladkých potravín. Môžete stratiť kontrolu a jesť viac, než ste plánovali. Môžete mať abstinenčné príznaky, keď vynecháte svoje pravidelné sušienky. Môžete mať z nízkej hladiny cukru v krvi príznaky, ako je úzkosť, tras, studený pot.

Keď budete jesť koláče a iné tzv. jednoduché sacharidy, ktoré sa rýchlo premieňajú na glukózu v krvi, vaša hladina cukru v krvi sa zvýši. Všetky jednoduché sacharidy sa rýchlo vstrebávajú, a to predovšetkým spracované, koncentrované cukry v sirupe, kole, sladkostiach, stolovom cukre. Jednoduché sacharidy sú tiež v mliečnych výrobkoch, ale vláknina a bielkoviny sa absorbujú do tela pomaly a poskytujú aj zdravšie živiny.

Keď škrob rovná sa cukor
Myslíte si, že sa nič nedeje, keď jete bagety, čipsy a hranolky? Tieto škrobové potraviny sú komplexné sacharidy, ale telo ich rozkladá na jednoduché cukry.

Niektoré škroby, ako je biela múka, biela ryža, zemiaky môžu vyvolať rovnakú reakciu v krvi na cukor, ako sa to pozoruje u sladkých potravín. Vysoko rafinované škroby sú najhorší vinníci, je to napr. žemľa a cestoviny.

Dokážete poraziť závislosť na cukre končiacom absťákom? Niektoré detoxikačné terapie hovoria, že treba eliminovať cukor, že nemôžete jesť žiadne sladkosti, mliečne výrobky a rafinované obilniny, aby ste telo očistili úplne od cukru. Diétne zmeny, ako je táto, sú ale príliš drastické, na to aby boli aj realistické. Dajú sa robiť krátkodobo, ale nakoniec sa aj tak vrátite k svojim starým zvykom.

Preškoľte svoje chuťové poháriky
Skúste odstrániť jednu sladkú potravinu zo svojho jedálnička každý týždeň. Vráťte dezert po večeri do chladničky. Pomaly znižujte aj hladiny cukru v káve alebo vo vločkách. Časom stratíte závislosť na tomto pocite. Nemusíte sa vzdať sladkého úplne. Ochutnajte maximálne čerstvé ovocie s ovsenými vločkami, pokvapkanými stéviou. Ovocie v mnohých rôznych formách poráža stolný cukor, buď ako sušené, mrazené alebo konzervované (bez pridaného cukru).

Spoľahnite sa na brokolicu!

Jedzte viac zeleniny, pite veľa vody a konzumujte menej spracovaných produktov. Začnite nákupom nesladených potravín. Zo zeleniny si vyberajte hlavne brokolicu.

Práve táto zeleninka je ideálna na zmenu chute a akési zabúdanie na cukor. Brokolica je veľmi chutná, reguluje množstvo vylučovaného inzulínu v krvi. Riadi hormonálny systém, hlavne keď sa ide ženské telo pred menštruáciou zblázniť. V čase, keď máme aj najväčšiu chuť na zakázané sladké potraviny.

Brokolica obsahuje dokonca viac vitamínu C ako všetky sladké, citrusové plody. Okrem toho obsahuje vitamíny E, B1 a B2. Brokolica je tiež bohatá na beta-karotén a kyselinu listovú a z minerálnych látok na draslík, vápnik, fosfor a síru. Ide o ľahko stráviteľnú zeleninu, je jemnučká, môžete sa na ňu spoľahnúť, ak držíte diétu. Je vhodná aj pre bruško malých detičiek.

Pridajte do jedla viac proteínu
Keď ste hladní, kričia na vás keksíky, že? Hlad vás okráda o vôľu odolávať túžbe po cukre. Bielkovina v strave je jednoduchý spôsob, ako obmedziť sladké chute. Proteíny sa navyše trávia pomalšie, udržiavajú v nás dlhšie pocity plnosti. Vyberajte si napr. na proteínovú desiatu zdravé zdroje, ako je chudé kuracie mäso, jogurt, vajcia, orechy alebo fazuľu. Potraviny s vysokým obsahom vlákniny tiež dodávajú viac energie, a nezvyšujú hladinu cukru v krvi, takže nepociťujete tzv. vlčí hlad.
Aj keď cvičenie nevylieči závislosť na cukre, môže zmeniť spôsob, akým ho budete konzumovať. Ľudia, ktorí sa dostanú do určitej cvičebnej rutiny a zmenia aj postoj k telu, začnú sa cítiť lepšie a zmenia aj životosprávu a pohľad na cukor.

Pozor na skrytý cukor
Cukor nie je len v zmrzline a sladkostiach. Môže sa skrývať v potravinách, kde to najmenej čakáte. Dosť cukru je v kečupe, špagetových omáčkach, šalátových dresingoch.

 

Toto všetko môže byť naložené v cukre. Aj chlieb môže obsahovať veľa cukru, aj niektoré ochutené kávy. Dobre čítajte etikety, filtrujte sladké potraviny, jedzte veľa zeleniny, hlavne brokolicu a cvičte. Cukor už nebude mať u vás šancu!

 

ZDROJ: www.atlas.sk
ZDROJ foto: www.shutterstock.com