shutterstock_129173936

Chcete schudnúť? Zmeňte životný štýl

Hľadáte recept, ako zhodiť kilogramy navyše? Zabudnite na zaručené rady, ktoré odporúčajú denne zjesť jedno jablko. Samozrejme, troche odriekania sa nevyhnete, ale na zmenený zdravý životný štýl sa dá zvyknúť. Ako na to?

Nahraďte vysokoenergetické potraviny rovnako chutnými, ale menej kalorickými. Bravčové mäso vymeňte za morčacie alebo kuracie. Biely chlieb a pečivo vymeňte za ich celozrnných kolegov. Pri mliečnych výrobkoch dbajte na to, aby mali nízky obsah tuku. Obmedzte sladenie čaju a kávy, vzdajte sa sladkých nápojov, ako aj tvrdého alkoholu. Niektoré potraviny nahradiť nejde, konzumujte ich preto v obmedzenom množstve. Vyberte si kúsok kvalitnej čokolády, urobí vám lepšiu službu ako balík keksíkov.

Ideálne je jesť päťkrát až šesťkrát denne, a to v malých porciách. Raňajky by mali obsahovať asi 20 percent denného príjmu potravín, desiata desať, obed 30 až 40, olovrant asi 10, večera asi 20 a prípadná druhá večera asi 5 percent. Osobitnú kapitolu tvoria raňajky. Kto ich vynecháva, robí chybu. Ráno telo potrebuje energiu na správne naštartovanie do ďalšieho dňa. Chudnúci ľudia často postupujú nesprávne v tom, že si dajú väčšinou jedno výdatné jedlo denne, a to väčšinou až obed alebo večeru. Počas týchto jedál zjedia dohromady v krátkom časovom úseku viac ako tí, čo jedia päťkrát denne.

Ďalšou chybou, ktorú robia ľudia v snahe schudnúť, je, že hladujú. Ak telo často hladuje, nastaví sa do takzvaného pamätného režimu. Keď potom dostane niečo navyše, energiu prijatú z potravín si prednostne uloží vo forme tuku ako zásobu na horšie časy. Z tohto zásobného tuku si potom telo berie energiu, ak pociťuje hlad. Častejší príjem potravy je preto oveľa lepší, ako jesť len dvakrát denne. A to aj preto, že po jedle telo musí pokrm stráviť a tým spotrebúva energiu. Podľa odborníkov sa po jedle metabolizmus zvyšuje asi o 20–30 percent. Ak teda počas dňa jete malé porcie jedla, donútite tak svoj organizmus vydať oveľa viac energie ako pri hladovaní.

Omylom je myslieť si aj to, že celý deň môžete žiť len na zelenine a ovocí. Zelenina má, samozrejme, v redukčnom jedálnom lístku nezastupiteľné postavenie. Aj zeleninu treba však konzumovať s mierou. Ak by telo počas dňa prijímalo iba zeleninu a ovocie, bude síce chudnúť, ale budú mu chýbať dôležité látky obsiahnuté v iných potravinách a organizmus bude reagovať únavou a chorobami. Preto je potrebné do jedálneho lístka zaradiť aj kvalitné bielkoviny a sacharidy, aj primerané množstvo tuku.

Pozor si treba dať aj na dostatočný príjem tekutín. Tie urýchľujú látkovú výmenu a pozitívne ovplyvňujú chudnutie. Dostatok tekutín je dôležitý aj pre vylučovanie toxických látok z organizmu. Denne by ste mali dodať telu aspoň dva litre tekutín, v teplom počasí alebo pri zvýšenom energetickom výdaji aj viac. Zamyslieť sa treba aj nad nadmernou konzumáciou kávy a alkoholických nápojov. Tie organizmus odvodňujú.

Schudnúť sa vám nepodarí ani v prípade, keď sa nebudete dostatočne pohybovať. Zaraďte bežný pohyb všade tam, kde je to len trochu možné. Nájdite si čas aj na cvičenie, či už doma, alebo v vo fitnescentre. Ideálne je športovať trikrát týždenne minimálne jednu hodinu alebo viackrát po polhodine. Tak môžete ovplyvniť látkovú premenu a naštartovať znižovanie hmotnosti. Pamätajte na to, že k spaľovaniu tukov dochádza asi po dvadsiatich minútach pohybu. Nie je dobré však svoje sily prepínať a spôsobiť si tak zdravotné ťažkosti.

Zdroj: www.pravda.sk
Zdroj foto: www.shutterstock.com