shutterstock_98188991

Cvičenie pred spaním – na psychický aj fyzický oddych

Takú istú dobu by sa nemalo pred spaním hýbať. Ak teda cvičíte povedzme od siedmej hodiny do ôsmej, spať by ste mali ísť najskôr o desiatej. Aby bol spánok kvalitný, dve hodiny predtým nejedzte.

Existuje aj iné, nenáročné cvičenie, ktoré možno bezpečne absolvovať pred večerným spánkom. Cvičenie je jogového charakeru a určené je na ponorenie sa do seba, odpútanie od vonkajšieho sveta. Ak ste už boli niekedy na joge, celkom určite ste počuli slová inštruktorky pri záverečnej relaxácii: „Pokúste sa nemyslieť na to, čo ste dnes zažili. Nemyslite na to, že potrebujete natankovať, ani na to, že keď prídete domov, čaká na vás dvadsať mailov. Vyhoďte si z hlavy aj to, že musíte ísť venčiť psa.“ Nemyslieť na nič je skutočné, veľké umenie, ktoré si vyžaduje veľa učenia.

Do takéhoto stavu sa dá predýchať. Dýchanie v tom prípade musí byť hlboké, do brušnej dutiny. Sledujte svoje telo, čo to s ním robí. Pri nádychu a výdychu sa rozťahuje a uvoľňuje. Robí tak po celý deň, vy si ho však dôkladne sledujete až teraz. Precíťte to, koncentrujte sa tak, akoby to bola v tejto chvíli tá najdôležitejšia vec na tejto zemeguli.

Potom zatúlajte ku každej časti tela. Začnite špičkami na nohách. Pokračujte lýtkami, stehnami, bruchom, rukami, až prídete k tvári. Každú jednu časť precízne uvoľnite. Na tvári nájdete čelo a čeľusť, ktoré s určitosťou nebudú uvoľnené. Všetko pouvoľňujte, až kým nebude telo celkom mäkké. Joga má pre túto polohu svoje meno. Mŕtvola.

Potom sa započúvajte do svojich myšlienok. Utekajú rýchlo ako vagóny, alebo sú pokojné ako mačka na prechádzke? Každý deň si ich k niečomu prirovnajte. Sleduje svoje myšlienky a nezabúdajte pozorovať aj dýchanie. Posaďte sa cez bok a cíťte pokoj, ktorý máte v sebe. Majte ho, až kým nepôjdete spať a máte záruku, že si v noci skutočne oddýchnete – psychicky aj fyzicky.

Existujú štyri „nevinné“ cviky, ktoré vás pred spaním nerozrušia natoľko, aby ste nemohli zaspať, ale naopak, upokoja. Všetky sú v polohe na chrbte.

  1. Položte ruky za hlavu a spojte chodidlá, pričom kolená spustite voľne do strán.
  2. Kolíska. Objímte si kolená a kolíšte sa zboka nabok.
  3. Pokrčte nohy v kolenách a krúžte nimi – každým kolenom do inej strany. Kruhy zväčšujte.
  4. Napätie vo svaloch odstránite kolískou, ktorá nesmeruje zboka nabok, ale zhora dole

Zdroj: www.pravda.sk
Zdroj foto: www.shutterstock.com