1_38

Hlava bolieva aj z krčnej chrbtice

Chrbtica

Siaha od spodiny lebky až po panvu a tvorí asi tretinu celkovej výšky dospelého človeka. Je dvakrát esovito prehnutá, s rebrami ju spájajú kĺby, nesie hrudný kôš, hmotnosť hlavy i ďalších častí tela. Najpohyblivejšia je v oblasti krku a drieku, najmenej v oblasti hrudníka. Kostrč je nepohyblivá. Chrbticu dotvára aj systém šliach, väzív a svalov.

Stavce

Tvoria základ chrbtice, sú medzi nimi platničky a kĺbiky, ktoré tlmia nárazy a zlepšujú stabilitu, sú pospájané šľachami, svalmi a väzmi. Každý stavec má otvor, spolu vytvárajú chrbticový kanál, v ktorom je uložená miecha. Z nej vystupujú miechové nervy.

Koľko je stavcov?

  • sedem krčných
  • dvanásť hrudníkových
  • päť driekových
  • päť krížových
  • štyri až päť kostrčových zrastených do kosti

Platničky

Spolu ich je dvadsaťtri, naliehajú na spodnú a vrchnú plochu stavcov. Chrbticu stabilizujú a pomáhajú tlmiť otrasy.Chrbtica plní na prvý pohľad dve rozdielne úlohy – má byť pevná a pohyblivá zároveň.

„Krčná chrbtica má navyše tretiu funkciu, tou je spoluúčasť na udržiavaní rovnováhy. Chrbticu však vždy musíme vnímať aj liečiť ako celok – problém v jednej časti môže signalizovať ťažkosti v inej oblasti chrbtice,“ vysvetľuje MUDr. Iveta Valachovičová zo súkromného neurologického a rehabilitačného centra v Bratislave. Problémy s krčnou chrbticou signalizuje bolesť a obmedzená pohyblivosť. Bolesť môže vyžarovať do šije, ale aj do celého úseku krčnej chrbtice, takisto do záhlavia, do pleca, medzi lopatky, po celej dĺžke hornej končatiny.

„Častý je myofasciálny syndróm, teda stuhnutie a blokáda krčnej chrbtice. Prejavuje sa stuhnutím šije a obmedzenými pohybmi hlavou. Tieto ťažkosti sú funkčné a môžu spontánne ustúpiť.

NIE JE TO MIGRÉNA

Prudko vás bolí hlava? „Ak vás trápi okrem obmedzeného pohybu krčnej chrbtice aj bolesť hlavy a v šiji a máte zablokované hlavové kĺby, nemusí ísť o migrénu. Sú to záchvaty bolesti, ktoré majú príčinu v napätých a stuhnutých svaloch krčnej chrbtice. Smeruje až do stredu hlavy, tlačí na čelo a za očami na spánkoch. Nestupňuje sa do maxima ako pri migréne, no trvá dlhšie, aj tri dni.“ V takom prípade vám tabletky nepomôžu, pretože odstránia len momentálnu bolesť, nie príčinu. K bolesti sa môže pridať obmedzená hybnosť hlavy vo všetkých smeroch, pískanie v ušiach, ostrá bodavá bolesť v šiji, závraty, pocit nevoľnosti až vracanie.

„Tieto stavy vznikajú náhle a majú záchvatový priebeh, no po vhodnej liečbe a rehabilitácii sa vám rýchlo uľaví,“ ubezpečuje neurologička.

ŠVIHNUTIE BIČOM

Akútne poškodenie platničky vzniká najmä pri autonehodách a je známe ako opierkový syndróm. Prudký priamy náraz zozadu alebo spredu vám katapultuje hlavu dopredu a vzápätí ňou mykne do opačného smeru.

„Keď zrážku očakávate, reflexne napnete svaly. Je to prirodzená obranná reakcia, no v tomto prípade nežiaduca.“

Tento pohyb sa dá prirovnať k švihnutiu biča a spôsobuje poranenia krčnej chrbtice. Ľahšou formou opierkového syndrómu je poškodenie svalov, väziva a šliach. Zároveň sa môže akútne zablokovať krčná chrbtica. Nemáte šancu otočiť hlavou, ste ako zaseknutí. Alebo hlava ostane neprirodzene vytočená a natiahnutá. Samostatnou kapitolou sú zlomeniny krčných stavcov a poranenia miechy. Problémy s krčnou chrbticou sa však môžu objaviť aj u detí v podobe anteflekčnej bolesti z únavy a dlhého sedenia.

MRAVCE V PRSTOCH

Diskopatie sú degeneratívne zmeny medzistavcovej platničky a okolitých štruktúr. Bolesť sa nemusí skrývať priamo v krčnej chrbtici, môže vyžarovať do záhlavia, pleca, po celej dĺžke hornej končatiny alebo medzi lopatky.

„Mravčenie v prstoch rúk či oslabenie niektorej svalovej skupiny – podľa toho, či poškodením platničky dochádza aj k poškodeniu nervových koreňov, ktoré zodpovedajú za poruchu citlivosti a motorické poruchy –, sú tiež prejavmi diskopatie,“ vysvetľuje doktorka Valachovičová. V dolnej časti krčnej chrbtice, od piateho po siedmy krčný stavec, sa zvyčajne vyskytujú degeneratívne zmeny na viacerých úrovniach súčasne.

„Preto je aj postihnutie nervových koreňov rozsiahlejšie. Ťažkosti zhoršuje nosenie záťaže či kašeľ. Charakteristické je i zvýraznenie bolesti v noci, lebo počas spánku sa zníži svalové napätie a končatina vlastnou hmotnosťou pôsobí na nervové korene.“

NA BRUCHU NEČÍTAJTE

Za nepríjemnosti s krčnou chrbticou môžu aj nesprávne pohybové stereotypy – predsunutie hlavy, celkové zlé držanie tela, nesprávna poloha pri počítači či za volantom. Nevhodné je čítanie knihy na bruchu v posteli, zlá poloha hlavy v spánku, chlad a prievan, prudké pohyby hlavou či nedostatok pohybu. Najčastejšie však ide o kombináciu viacerých príčin. Práve preto je veľmi dôležitá prevencia.

„Bez správneho a pravidelného pohybu nie je možná,“ zdôrazňuje doktorka Valachovičová. „Nezabúdajte na správne držanie tela a sedenie. V práci či v aute by ste si mali robiť krátke prestávky každých päťdesiat minút. Skúste vymeniť klasickú stoličku za dynamickú spinálnu alebo za fitloptu. Noste správnu obuv a striedajte ju. Tenisky sú určené na športovanie a nie na bežné denné nosenie, čo pre pohodlnosť zvlášť niektorí mladí nerešpektujú. Nepodceňujte ani správny výber postele a matraca. Ak strávite veľa času v aute, autobuse či v lietadle, používajte golier, ktorý má podpornú funkciu. Strážte si hmotnosť – nadváha chrbtici neprospieva, preťažuje pohybový aparát.“ Veľmi dôležité je domáce rehabilitačné cvičenie, založené na pomalých pohyboch a dôslednom dýchaní. Ak ho budete robiť pravidelne, uvoľníte si nielen krčnú, ale i ostatné časti chrbtice, odstránite svalovú nerovnováhu a posilníte oslabené svaly. „V rámci prevencie môžete skúsiť napríklad špeciálnykruhový tréning zameraný na chrbticu,“ radí lekárka. K

KU KOMU ?

Ak máte blokádu krčnej chrbtice, pomôže vám mobilizácia a manipulácia známa ako naprávanie. Účinkuje aj jednorazový obstrek či liek s myorelaxačným účinkom. „Blokády sa však nesnažte odstraňovať za každú cenu! Ak trvajú dlhšie, môžu byť obrannou reakciou na určitý pohybový stereotyp. Ten treba najskôr upraviť a svaly vrátiť do pôvodného funkčného stavu.“ Ak vás však budú trápiť opakované ťažkosti – so seknutým krkom, mravčením v prstoch či s bolesťou hlavy –, alebo vám bolesti po užití dostupných liekov do dvoch, troch dní neustúpia, navštívte lekára!

„Riešte radšej akútny problém ako chronický, je to jednoduchšie. Všeobecný lekár zhodnotí váš stav a podľa príčiny a vývoja vás začne liečiť sám alebo vás pošle k príslušnému špecialistovi.“ V prvom rade treba zistiť, či ide o koreňovú bolesť, za ktorú zodpovedá porucha chrbtice, alebo o bolesť z preťaženia svalov či na úrovni kĺbov a väzov. Všeobecné pravidlo je: ak vás bolí chrbtica alebo bolesť z chrbtice vyžaruje, vyšetrí vás neurológ, ak vás bolí periférny kĺb, navštívite ortopéda. Špecifické problémy pohybového aparátu riešia reumatológovia, rehabilitační a športoví lekári. Niekedy si bolestivý stav vyžaduje prístup viacerých špecialistov.

REHABILITUJTE!

Na správnu diagnózu je z neurologického hľadiska dôležitá anamnéza, neurologické vyšetrenie, segmentálne vyšetrenie chrbtice a dynamiky pohybov, vyšetrenie šľachových reflexov a citlivosti, svalový test. Ak bude treba, lekár vás pošle na ďalšie vyšetrenia – röntgenové, počítačovú tomografiu, magnetickú rezonanciu alebo elektromyografiu.

Na základe ich výsledkov zvolí vhodnú liečbu. Tá je, okrem výnimočných prípadov, konzervatívna, teda neoperačná. „Len pri jej neúspešnosti a naozaj pri rozsiahlych nálezoch je potrebný neurochirurgický zákrok. Úspešná liečba je však vždy výsledkom kombinácie viacerých terapeutických postupov.“ Štandardne sú k dispozícii lieky, injekcie, infúzie, obstreky.

Môžete si zvoliť aj FRM – fyziologickú regulačnú medicínu –, s aplikáciou kolagénu do špecifických bodov. Ďalej je to mobilizačná a manipulačná liečba, trakcie, symptomatická fyzikálna liečba, napríklad elektroterapia a ultrazvuk a špeciálne náplasti na bolesť.

„Veľmi dobré skúsenosti mám s aplikáciou laseru a rázovej vlny, ktoré spolu s inými postupmi urýchľujú celkový benefit z liečby,“ tvrdí MUDr. Iveta Valachovičová. Zdôrazňuje však, že v rámci komplexnej konzervatívnej liečby je dôležitá aj liečebná rehabilitácia vrátane masáží typu mäkkých techník s prvkami rolfingu a Dornovej techniky a cvičenia zameraného na hlboký stabilizačný svalový systém.

„Uprednostňujem jednoznačne individuálne cvičenie. Vhodný je pilates medical, ktorý sa dá cvičiť v rôznych úrovniach od jednoduchých cvikov až po komplikované. Trendové je cvičenie fascií známe ako FFS – fascial fitness system. V rámci neurorehabilitácie a pri ťažkostiach s krčnou chrbticou odporúčam cvičenie na posturomede a s propriomedom. To sú pomôcky, ktoré podľa neurofyziologických štúdií zvyšujú aktivitu hlbokého svalového stabilizačného systému, takže pohyby sú maximálne efektívne.“

Čo dokáže?

  •  bolesť, stuhnutie a blokáda krčnej chrbtice
  • obmedzená pohyblivosť hlavy
  • vyžarovanie bolesti do ruky, medzi lopatky, do záhlavia
  • prudká bolesť hlavy podobná migréne
  • pískanie v ušiach, závraty, nevoľnosť, vracanie
  • mravčenie v prstoch

 

Zdroj: www.pluska.sk
Zdroj foto: www.shutterstock.com