1_0

Môžeme cvičiť pri bolesti chrbta?

Mali by sme stále sedieť rovno?
Leňošenie je vždy zlé pre váš chrbát. Neprirodzená poloha mu ubližuje. Samozrejme, nemusíme sedieť vždy ako s pravítkom na pleciach. Najlepší posed je ale stále ten, keď sme opretí o kreslo alebo stoličku po celej dĺžke chrbta, v krížovej časti v miernom oblúku.

Nedvíhajte ťažké predmety
Nie je podstatné, koľko kíl zo zeme zdvíhame, dôležitejšie je, ako to zdvíhame. Samozrejme, v prvom rade neberte nič nahor, čo je príliš ťažké a mohli by ste si potrhať svaly a dostať pruh. Ťažšie veci vždy zdvíhame z drepu s hlavou hore, do rovného chrbta. Nekrúťte sa, neohýbajte chrbticu, zdvíhajte sa rovno. Ako keď vzpierač zdvíha zo zeme ťažkú činku. Inak vás môže bolieť chrbát.

Pokoj na lôžku – najlepší liek?
Áno, to je pravda. Akútne zranenie, presilenie alebo iné napätie, môže spôsobovať bolesti chrbta, ktorým uľavíte natiahnutím sa na posteli. Nezostávajte však v posteli príliš dlho. Lenivé svaly, ktoré nečinnosťou ochabujú môžu spôsobiť naopak, po dlhom vyvaľovaní sa ešte väčšie bolesti. Dbajte však aj na pevnejšie matrace. Ľudia, ktorí spia na stredne tvrdom matraci majú menšie bolesti chrbta.

Medzi najčastejšie mýty patrí ten, že bolesť v chrbtici je spôsobená iba zranením. No degenerácia disku, choroby kostí, šliach, nervov, infekcie a dokonca aj dedičné podmienky môžu spôsobiť veľké bolesti chrbta. Čím má človek väčšiu váhu, tým ho bolia nielen kĺby na nohách, ale aj chrbtica.

Zostať fit preto pomáha predchádzať všetkým bolestiam pohybového aparátu. Aj preto sa bolesti chrbta týkajú zväčša ľudí, ktorí sú z formy, najmä víkendových športovcov, ktorí sa zaoberajú intenzívnou činnosťou po celotýždňovej sedavej práci.

Bolesti sa však neobjavujú iba u obéznych a neaktívnych, ale aj u veľmi štíhlych ľudí. V skutočnosti ľudia, ktorí sú príliš tenkí, ako tí, ktorí trpia anorexiou, trpia aj úbytkom kostnej hmoty následkom čoho sa im rýchlejšie tvoria zlomeniny stavcov alebo drvia malé kostičky.

Je cvičenie nevhodné pri bolesti chrbta?
Vôbec nie! Pravidelné cvičenie zmierňuje bolesť a zabraňuje jej ďalšiemu objaveniu sa. Telo a chrbát sa aj po operácii regeneruje pri cvičení a fyzioterapii, ktorá posilňuje chrbtové svalstvo. Pohyb je najlepší liek na bolesť, akúkoľvek!

 

Zdroj: www.atlas.sk
Zdroj foto: www.shutterstock.com