1_50

Potraviny, ktoré môžu pomôcť v prevencii proti rakovine

Olivový olej

- najmä panenský je bohatý na vitamín E a mononenasýtené mastné kyseliny, ktoré neoxidujú, a tak v tele ani nenastáva proces rozkladu, ktorý by poškodzoval bunky. Z väčšiny výskumov vyplýva, že strava bohatá na olivový olej má pozitívny vplyv na znižovanie rizík rakoviny prsníka

Celozrnné potraviny
– obsahujú vlákninu, ktorá pomáha znižovať váhu, ale aj hladinu hormónu estrogénu v krvi, čím sa znižuje aj riziko rakoviny prsníka

Brokolica
– obsahuje látky s protirakovinovými účinkami, ale aj veľké množstvo sulforafanu. Táto látka je schopná chrániť prekancerózne bunky pred premenou na rakovinové a môžu aj navodiť usmrtenie rakovinových buniek

Bobuľové ovocie
– maliny, jahody, černice, brusnice či čučoriedky obsahujú napríklad kyselinu elagovú a veľké množstvo polyfenolov. Tieto látky pomáhajú potláčať angiogenézu a podporujú smrť rakovinových buniek. Napríklad černice obsahujú vysokú koncentráciu fytochemikálií, ktoré spomaľujú rast premalígnych buniek a zabraňujú tvorbe nových krvných ciev, živiacich tumor

Paradajky
– obsahujú veľké množstvo lykopénu a karotenoidov, ktoré im dodávajú typickú červenú farbu. Lykopén má výrazné protirakovinové účinky, pomáha brániť rastu rakovinových buniek. Lykopén sa však lepšie uvoľňuje, ak sú paradajky tepelne upravené a v kombinácii s olivovým olejom sa zlepšuje jeho vstrebávanie

Ľanové semienka
– obsahujú veľké množstvo omega 3 mastných kyselín a fytoestrogény. Pre lepší účinok pomeľte semienka napríklad na kávovom mlynčeku a zamiešajte ich buď do nízkotučného jogurtu, cottage syra, prípadne ovocného šalátu

Cesnak
– fytochemikálie obsiahnuté v cesnaku, ale aj mladej cibuľke, póre a pažítke majú mnohé pozitívne účinky na zdravie. Cesnak navyše pomáha znižovať krvný tlak, má protizápalové, antibakteriálne aj imunostimulačné účinky. Pomáha pri prevencii rakoviny prsníka, hrubého čreva, pažeráka a žalúdka

Vlašské orechy
– obsahujú množstvo účinných látok, napríklad omega 3 a omega 6 mastné kyseliny, ktoré pomáhajú chrániť pred aterosklerózou, a takisto majú protirakovinové účinky, pomáhajú spomaľovať rast rakovinových buniek. Môžu byť osožné v boji proti rakovine prsníka a prostaty

Fazuľa
– strava s vysokým obsahom strukovín vraj pomáha zvyšovať hladinu mastných kyselín, ktorých vysoká koncentrácia má protektívny účinok proti rastu rakovinových buniek. Takisto obsah izoflavonov a ďalších fytoestrogénov má priaznivé protirakovinové účinky. Podľa odborných štúdií konzumácia suchej fazule prináša efekt v prevencii rakoviny prsníka a kolorektálneho karcinómu

Šošovica
– je bohatým zdrojom vlákniny, je v nej kyselina listová a železo

Semienka slnečníc
– obsahujú veľa bielkovín a minerálnych látok. Sú bohaté na selén, omega 3-mastné kyseliny a vitamín E, ale aj vlákniny

Jačmeň
– obsahuje vlákninu, ktorá spôsobuje, že potrava rýchlo prejde črevami. Rakovinové látky tak nemajú čas na to, aby sa zachytili na stenách čriev, a tak sa znižuje riziko vzniku ochorenia

Zázvor
– obsahuje éterické oleje a gingerol (látku, ktorá spôsobuje jeho pálivú chuť). Má antioxidačné a protizápalové ú­činky

Zelený čaj
– obsahuje len zelené farbivo a polyfenoly, ktoré pôsobia proti tvorbe rakovinových buniek a protizápalovo

Chren
– dôvodom, prečo je chren dôležitý, sú glukozináty. Stimulujú enzýmy v pečeni a tá ľahšie odvádza škodlivé jedy z tela. Je bohatý na horčičný olej, ktorý je nápomocný v boji s rakovinou pľúc, čriev a prsníkov

Tekvicové semienka
– obsahujú predovšetkým vitamín E a karotenoidy, sú bohaté na železo, zinok, selén, rastlinné tuky a hormóny. To všetko pomáha ochrane proti rakovine

Špargľa
– obsahuje vitamíny C a E posilňujúcich imunitný systém, je zdrojom draslíka, ktorý odvodňuje a tak pomáha vyplavovať škodlivé látky

Mrkva
– je bohatá najmä na farbivo karotén, ktoré je predovšetkým pod šupkou, preto by sme ju nemali šúpať, iba očistiť kefou a opláchnuť. Karotén má antioxidačné účinky.

Kaleráb
– obsahuje glukozinoláty, ktoré pôsobia proti infekciám tým, že naštartujú imunitný systém. Pod šupkou skrývajú vitamín C a betakarotén. V listoch je až trojnásobok zdraviu prospešných látok, odporúča sa zjesť i tie, vcelku alebo nasekané

Reďkvičky
– obsahujú horčičný olej, veľa vitamínov, vápnika a horčíka. Vápnik je neoceniteľný aj v tom, že na seba dokáže nadviazať mastné kyseliny

Zeler
– obsahuje minerálne látky aj vitamín E a jeho konzumácia znižuje riziko pôsobenia karcinogénnych látok, ktoré sú obsiahnuté v prepálenom tuku a údenom mäse

Cuketa
– okrem farbív karoténu, ktoré chránia bunky, obsahuje aj selén a kyselinu listovú

Cvikla
– obsahuje vitamín C a kyselinu listovú znižujúcu riziko rakoviny prsníkov. V cvikle sú prítomné i karotenoidy, ktoré chránia bunky. Táto farba je vždy citlivá na teplo, preto cviklu radšej nevarte, ale duste

Paprika
– zelené a červené papriky sú zeleninou najbohatšou na vitamín C. Červené však obsahujú viac karotenoidov (chránia bunky, posilňujú imunitu) a flavonoidov (bránia množeniu baktérií)

Zdroj: www.pravda.sk
Zdroj foto: www.shutterstock.com